או מדלן, מדלן...



כבר השם שלה גורם לנו להבין שמדובר בלא סתם עוגיה אלא מאפה צרפתי מעודן, שלא נדבר על יופיה היוצא דופן המעביר אותנו אי שם לחופי הים של צרפת. מה שנשאר זה רק להכין תה או קפה, לקחת ביס וליהנות מהדבר היפיפה הזה.

אני אספר לכם איך אני גיליתי על קיומן של מדלן, זה קרה לפני כמה שנים, כשראיתי את הסרט "המשלח", גיבורת הסרט שהועברה כמשלחת בבגאז' של הרכב, אפתה את העוגיות הללו באחד הבקרים, סצנת הסרט הזו לא משמעותית עבור הסרט אבל לא כך בשבילי, מאז שראיתי את עוגיות המדלן שם הבטחתי לעצמי שאני ארכוש במהרה את התבנית שלהן ואכין את העוגיות. אך לא כך היה הדבר, הסתבר שהתבנית הזאת ממש קשה להשגה בארץ, נמצאת בחנויות אפיה בודדות, לכן לקח לי זמן עד שסוף סוף רכשתי את התבנית. ועכשיו אני יכולה ליהנות ולפנק את משפחתי ואת החברים היקרים שלי בעוגיות המקסימות הללו.


יש כמה גרסאות לאיך העוגיה נוצרה:
האחת אומרת שבשנת 1755 מלך פולין סטניסלב לשינסקי ערך נשף מפואר, מה שיכל לשבשו היא מחלתו הפתאומית של טבחו האישי של המלך (האורחים היו עלולים להישאר בלי קינוח). את המצב הצילה משרתת בחצר המלך שהכינה במהרה עוגיות רכות בצורת קונכייה. המלך כל כך אהב את העוגיות והיה אסיר תודה לאישה שהצילה את הנשף שלו, שהחליט לקרוא לעוגיה על שמה של אישה שאפתה אותה - מדלן. את מתכון העוגיה העבירה לצרפת בתו של מלך פולין-מריה לשינסקי שנישאה למלך צרפת לואי ה-15.
הגרסא השנייה אומרת שבאותה העת היו בעיות חניכיים חמורות אצל האנשים, לכן אחד הטבחים של האליטה החליט להכין את העוגיות הרכות הללו לאנשי האצולה. מה שלא מסבירה הגרסא הזו זה את מקור השם.
אני אישית יותר אוהבת את הגרסא הראשונה, והיא גם נראית לי יותר הגיונית.

חפרתי לכם מלא על מקור העוגיה אבל איני יכולה לדלג על איך העוגיה נהייתה מפורסמת, לכן מקווה שתיעזרו בסבלנות עבור עוד שתי שורות לפני שאנו עוברים למתכון.
יש תיאוריות לגבי מקור העוגיה, אבל במה שכולן מסכימים זה באיש וביצירה שהביאו לה את התהילה.
העוגיה הזאת חייבת את רוב התודות שלה לסופר בשם  מרסל פרוסט ולספרו "בעקבות הזמן האבוד". בספרו פרוסט מצליח לתאר את העוגיה בצורה כה מופלאה וקסומה שאי אפשר לא לרצות לטבול אותה בתה בדיוק כפי שהוא מתאר.

אז אחרי כל הסיפורים וההיסטוריה של העוגיה בעולם והופעתה במטבחי נעבור למתכון, אני הכנתי את עוגיות מדלן הקלאסיות, אך יש ואריציות עם תפוזים, שוקולד ועוד.

תבנית: תבנית מדלן (שקעים בצורת קונכיות).
כמות: כ-20 עוגיות

זמן הכנה: 10 דקות
זמן אפיה: 7-12 דקות (נורא תלוי בתנור, לרוב אחרי 10 דקות, אבל אצלי בתנור מוכן אחרי 6-7 דק')

מרכיבים:
2 ביצים
שקית סוכר וניל או כפית תמצית וניל
1/2 כוס (100 גר') סוכר
3/4 כוס (100 גר') קמח תופח
100 גר' חמאה

אופן הכנה:
 
  1. מחממים את התנור ל-180 מעלות.ממסים את החמאה במיקרוגל ונותנים לה להתקרר.
  2. שמים בקערת המיקסר את הביצים עם הסוכר ותמצית הוניל ומקציפים עד לקבלת בלילה בהירה ואוורירית (כ-3 דק').
  3. מוסיפים לקערה את הקמח ומערבבים עם מרית. מוסיפים לקערה את החמאה המומסת וממשיכים לערבב עם מרית, כך שלא ישארו לנו גושים בבלילה. על מנת שהבלילה לא  תאבד נפחה נעבוד מהר אבל בזהירות.
  4. משמנים את שקעי התבנית.
  5. ממלאים את השקעים עם הבלילה באמצעות כף או שק זילוף, לדעתי כף עושה את העבודה מצוין.
  6. אופים את העוגיות משך כ7-12 דקות, עד להזהבת העוגיות.
  7. נוציא את העוגיות מהתנור, ניתן להן להתקרר כדקה-שתיים ונוציא אותן אל צלחת ההגשה.
 

 
בתאבון :)

תגובות

  1. תשובות
    1. נפלאות הבישול26 ביוני 2014 בשעה 9:17

      חח למה רק טעימות?
      את האמת חוסלו באותו יום, אבל תבואי אני אכין חדשים :)

      מחק

הוסף רשומת תגובה